8 Lucruri pe care nu le stiam inainte de a ajunge stewardesa

23 septembrie 2016

Citesc in ultima vreme reviste si articole despre viata de stewardesa. Multe dintre ele ofera informatii false sau partial adevarate si asta fiindca sunt scrise de jurnalisti care nu au zburat nicio secunda in viata lor, ca insotitori de bord. Cand vezi lucrurile din exterior…intelegi 10% din viata de stewardesa. Cand chiar lucrezi ca stewardesa, lucrurile se schimba putin.

Desi in 2010, cand am avut primul contact cu aviatia, aveam deja prieteni in domeniu care imi povesteau o multime de detalii de la zboruri, abia cand am inceput sa zbor am realizat ca desi ma documentasem serios, inca erau multe lucruri pe care nu le stiam despre zbor. Asa ca, iata cateva dintre ele: o parte adunate de prin reviste, o parte din experientele si „socurile” personale.

1. Program Flexibil – Chiar asa?!

Toti spunem ca nu ne plac joburile in care stam la birou de la 09.00 la 18.00. Alegem, fara sa ne gandim prea mult, un job care iti da posibilitatea sa ai un program flexibil. Insa, ce inseamna program flexibil in aviatie? Inseamna ca vei lucra, propriu-zis, doar vreo 12-15 zile pe luna, insa nu ai posibilitatea sa iti iei liber atunci cand iti doresti. Cel mai adesea lucrezi weekendurile, noptile si Sarbatorile. Daca nu zbori de 5-6 ani, inseamna ca vei petrece in avion Craciunul, Revelionul, zilele de nastere ale parintilor, etc. Da, poti face schimb de zboruri, poti cere anumite curse, insa chiar si-asa, vei avea un program flexibil, insa in contratimp cu toti cei din jurul tau, care nu lucreaza in aviatie.

2. Esti platita doar pentru orele de zbor

Cand aplici la un job de insotitor de bord ti se explica din ce este format salariul tau si ca suma pe care o iei, lunar, variaza in functie de cat de mult zbori. Asadar, orice salariu de stewardesa este format din: salariu de baza, plata per ore de zbor (60-100/lunar), diurna in layover. Problema apare insa la orele de zbor. Cand ai un zbor de genul: Dubai-Los Angeles, cu durata de 16 ore 20 de minute, te duci la zbor cu 2 ore inainte si mai dureaza minim 2 ore pana treci de Immigration si verificarile din Aeroport. Plus inca o ora drumul spre hotel, ajungi la un total de Duty Hours de 21 h 20 de minute. Insa, esti platita doar pentru putin peste 16 ore,adica din momentul in care ati inchis usa avionului(sau de la Chocks-Off) pana la Chocks On, cand avionul parcheaza si redeschizi usa avionului.Toate verificare aeronavei de dinainte de zbor, toate verificarile de dupa ce coboara pasagerii, nu sunt platite separat. Ca idee, desi poate ca diferenta de ore nu pare mare, la final de luna realizezi ca ai lucrat 140 de duty hours si esti platita pentru 95 de flying hours. Asadar, ai ajuns aproape la un program full de 8 ore/zi, 5 zile/saptamana.

3. Chelnerita in zbor

In primele saptamani de training, multi dintre cei care aplica pentru un astfel de job, renunta. De ce? Fiindca ai de retinut si invatat practic o cantitate imensa de informatii tehnice si medicale. Cei care nu au zburat nu au nici cea mai mica idee despre cate sute de pagini trebuie sa inveti, cum iti obtii calificarile si licentele de zbor pe toate cele 5 tipuri de avioane si cum esti gata, in orice secunda, sa stingi un incendiu in avion sau sa faci CPR unui pasager care tocmai a facut infarct. Pentru pasageri si cei din jurul tau, jobul de stewardesa pare un job glamour, usor si cochet. In care arati intotdeauna perfect, iti faci griji doar daca ti s-a rupt o unghie si servesti pasagerii cu Chicken or Beef, pe fiecare cursa. La inceput spui ca nu te intereseaza, insa, in timp, devine frustrant ca cei din jurul tau sa te desconsidere si sa creada ca nu esti mai mult decat…o chelnerita in aer.

15-16 iulie – Curs de pregatire intensiv pentru interviul la o companie aeriana, de 2 zile, la Bucuresti. Este un curs complex, in total 20 de ore de pregatire, in care ne ocupam nu doar de pregatirea ta pentru interviurile de angajare la Emirates, Wizz Air, Qatar Airways, Etihad, Saudia Airlines, Ryanair, de simularea si rezolvarea probelor interviurilor dar si de realizarea CV-ului. Pozele profesionale le realizam tot impreuna la studioul foto si sunt incluse in cursul de pregatire. Oferim feedback individual si te ajutam sa iti imbunatatesti nivelul conversational de limba engleza. Detalii si inscrieri curs, aici: https://www.cumajungistewardesa.ro/curs-stewardesa/

4.  Unde dormi…cand zbori?

In layoverele marilor companii aeriene, te cazezi in cele mai luxoase hoteluri din orasul in care tocmai ai aterizat. Te obisnuiesti usor cu luxul si viata frumoasa in destinatiile exotice in care ajungi. Insa, stewardesele se odihnesc si pe timpul zborului. Asa ca, la un zbor de 16 ore, fiecare insotitor de bord primeste o pauza de aproape 3 ore, timp in care se poate intinde intr-un pat, si sa se odihneasca. Am scris despre cum arata locul unde se odihnesc stewardesele, aici: https://www.cumajungistewardesa.ro/crew-rest-compartment-locul-nevazut-unde-echipajul-se-odihneste-in-timpul-zborului/.

Mai mult de-atat, cand zborul are in jur de 10 ore, tot trebuie sa te odihnesti putin, fiindca legea obliga compania sa iti dea acest drept. Insa, nu primesti decat o pauza scurta, de 45 de minute, pe care o poti petrece, de cele mai multe ori, pe cateva scaune de pasager, in AFT Area, in spatele unei perdelute, ca sa nu dormi in vazul celorlalti. Asadar, te obisnuiesti sa dormi, practic, in orice colt mic, in orice pozitie si la orice ora, fiindca niciodata nu stii cum si unde vei reusi sa te odihnesti. Si…orice minut de odihna e binevenit!

crc1

5. Poti sa zbori in toate lumea la preturi extrem de mici

Ei bine, asta e partea cea mai frumoasa a jobului de insotitor de bord. Desi vezi intreaga lume cand zbori cu echipajul, ai momente in care vrei sa calatoresti in vacante, alaturi de prieteni sau familie. Asa ca, marile companii aeriene iti ofera un mare beneficiu: ID90 si ID50. Asta inseamna ca iti poti cumpara oricate bilete in sistem stand-by (adica te urci in avion doar daca mai sunt locuri disponibile), cu reducere de 90% sau 50% pentru alti membri ai familiei in afara de sot. Sotul primeste acelasi discount ca si tine, 90%. Asadar, calatoriile devin acum principalul tau hobby fiindca poti ajunge oriunde in lume la preturi extrem de mici. De asemenea, ai parte si de discounturi substantiale la hotelurile in care stai cand calatoresti cu compania, asa ca pretul pentru o camera la un resort de lux, de 5 stele, poate ajunge la pretul unui hotel de 3 stele.

6. Nu zbori cu aceiasi colegi, de 2 ori

La marile companii aeriene lucreaza cateva zeci de mii de insotitori de bord. Astfel, Emirates are peste 22.000 de stewardese, din toata lumea. Ei se bazeaza pe diversitate si limbaj multicultural. Astfel, cand ai 22.000 de colegi, sunt sanse extrem de mici sa zbori de 2 ori cu acelasi echipaj. Avantajul? Daca ai avut probleme de comunicare cu un coleg pe o anumita cursa, sansele sa te reintalnesti cu el in viitorul apropiat sunt aproape nule. Dezavantajul? Afli povestile fiecaruia, pe zbor, insa nu ii vei mai intalni niciodata pe o alta cursa. 

Am scris si despre acest subiect, aici: https://www.cumajungistewardesa.ro/cat-de-des-zbori-cu-acelasi-echipaj/

7. Salariu vs cheltuieli

Cand am inceput sa zbor, la Wizz Air, locuiam in Bucuresti. Astfel ca, un salariu de peste 1000 de euro, pentru capitala, era mai mult decat satisfacator si imi permitea sa traiesc foarte bine in Romania. Cand am plecat la Emirates, am crezut ca lucrurile vor sta si mai bine. Un salariu de peste 2200 de euro si cazarea asigurata. Nu aveam cum sa am probleme. Insa, nivelul de trai din Dubai este extrem de ridicat si preturile sunt de 5-6 ori mai mari decat in tara noastra. Astfel, salariul de 2500 de euro era un venit mediu pentru UAE si de-odata, jobul de stewardesa nu mai pare la fel de interesant. La fel se intampla si cu joburile de stewardesa din SUA. Daca ai baza intr-un oras relativ mic, gen Atlanta, salariul iti aduce un stil de viata elegant…daca esti alocat totusi intr-o baza gen New York sau Los Angeles, e posibil sa ai probleme serioase cu intretinerea, cand lucrezi ca insotitor de bord.

8. Depresia si oboseala

Eram obosita cand invatam noptile. Eram obosita si cand lucram de la 10.00 la 22.00, la jobul de birou pe care il aveam inainte. Insa, oboseala de la zbor nu se compara cu nimic. Nopti la rand, nedormite, fusul orar diferit, presiunea si oxigenul din avion, iti dau un alt fel de oboseala. Abia cand am inceput sa zbor am inteles ce inseamna, de fapt…fatigue. E o oboseala cronica, o extenuare psihica si fizica pe care nu o poti compara cu nimic altceva. Astfel, din cauza oboselii cronice, apar alte probleme de sanatate cu care insotitorii de bord se confrunta: depresia, starile de anxietate, atacurile de panica. Am patit-o si eu, au patit-o si colegii mei. Probabil ca toti insotitorii de bord o patesc la un moment dat, de-a lungul carierei. Insa, cel mai important este sa ai mereu grija de tine, sa mananci sanatos, sa faci sport si sa te odihnesti intotdeauna cand organismul tau o cere.

Acestea sunt, in mare, problemele de care m-am lovit in prima perioada in care am inceput sa zbor. Bineinteles, pot fi mult mai multe, in functie de fiecare companie si de nivelul de documentare al fiecaruia, inainte de job. Mai multe astfel de „lucruri nestiute” puteti citi si aici: http://www.cosmopolitan.com/career/a52657/flight-attendant-things-i-wish-i-knew/.

Zboruri line!

15-16 iulie – Curs de pregatire intensiv pentru interviul la o companie aeriana, de 2 zile, la Bucuresti. Este un curs complex, in total 20 de ore de pregatire, in care ne ocupam nu doar de pregatirea ta pentru interviurile de angajare la Emirates, Wizz Air, Qatar Airways, Etihad, Saudia Airlines, Ryanair, de simularea si rezolvarea probelor interviurilor dar si de realizarea CV-ului. Pozele profesionale le realizam tot impreuna la studioul foto si sunt incluse in cursul de pregatire. Oferim feedback individual si te ajutam sa iti imbunatatesti nivelul conversational de limba engleza. Detalii si inscrieri curs, aici: https://www.cumajungistewardesa.ro/curs-stewardesa/

1 Comment

  • Reply Emma 11 august 2018 at 2:27 pm

    Bună Cristina. Am citit în primul paragraf că poti face schimb de curse. De câte ori ai voie să faci acest lucru? Sau depinde de compania aeriană?

  • Comenteaza