Povestea lui Lucian, instructor Primera Air si fost insotitor de bord Wizz Air

16 februarie 2017
steward

 

L-am cunoscut pe Lucian in 2010, cand am inceput sa zbor ca stewardesa Wizz Air. Dupa cum stiti, pana atunci nu avusesem niciun fel de contact cu aviatia. Insa, de la primul zbor avut cu Lucian am stiut ca voi gasi in el un prieten si ajutor de nadejde in cazul in care voi avea vreodata nevoie. Lucian e un om vesel, serios si pregatit mereu sa ajute. Explica cu multa rabdare orice notiune noua si orice subiect pe care nu il cunosti. Probabil de aceea a si devenit, rapid, instructor de zbor. Dupa 10 ani printre nori, la Wizz Air si Primera Air, a acceptat sa ne spuna povestea lui.

  • Cand si cum ai decis sa ajungi insotitor de bord? Nu este cel mai intalnit job in randul barbatilor.

Am decis sa devin insotitor de bord in 2007 si am facut parte din primii 24 de oameni angajati de WizzAir in Romania. Intr-adevar, nu este cel mai intalnit job in randul barbatilor dar avand in vedere ca uneori pasagerii sunt mai greu de gestionat din punctul de vedere al comportamenului neadecvat se pare ca a devenit oarecum o necesitate pentru companiile aeriene sa angajeze si barbati. In momentul in care am decis sa devin insotitor de bord eram antrenor de judo dar beneficiile financiare si programul flexibil din aviatie m-au determinat ca pentru o perioada sa aleg aceasta meserie. Un alt motiv este si faptul ca imi place sa stau in mijlocul oamenilor si sa incerc sa le rezolv problemele.

  • De ce ai ales Wizz Air pentru inceputul carierei tale in aviatie?

Am ales WizzAir considerand ca este o companie aeriana straina care vine cu un suflu nou si pentru faptul ca nu mi se cerea relocarea in alta tara – puteam sa locuiesc in Bucuresti.

  • Ai intampinat probleme tehnice sau medicale pe zboruri?

Avand in vedere ca am lucrat din 2007 pana in 2014 in WizzAir nu aveam cum sa nu intampin probleme tehnice sau medicale. Problemele tehnice s-au solutionat cu ajutorul suportului tehnic de la sol sau al echipajului si uneori acestea au cauzat intarzieri, dar in aviatie siguranta pasagerilor este mai importanta decat orice. Probleme medicale au existat si acestea dar printre cele mai relevante as mentiona cazul unui pasager de 40 de ani care a avut stop cardio respirator si am intervenit impreuna cu un asistent medical aflat la bord aplicandu-i tehnici de CPR pana cand acesta si-a revenit si am aterizat cu bine. La sol a fost preluat de echipajul de ambulanta.

  • Ai plecat, dupa 8 ani din Romania, catre Primera Air. De ce tarile scandinave ?

Asa cum am mai spus am lucrat in WizzAir inca de la primul avion din 2007 pana in decembrie 2014. Am decis sa pararesc compania deoarece am fost printre fondatorii unui sindicat al personalului de zbor WizzAir ( Sindicatul Aerolimit Professional) iar managementul companiei nu agreaza sub nici o forma asocierea sindicala, drept pentru care nu exista nici o cale de comunicare intre management si insotitorii de bord.
In cadrul companiei au aparut multe probleme legate de drepturile insotitorilor de bord pe care am incercat sa le discutam cu managementul dar ne-am lovit de fiecare data de refuzuri. Din pacate, un raport de munca inceput frumos in 2007 a degenerat in 2014, iar prin Sindicatul Aerolimit Professional am actionat WizzAir in instanta obligandu-i sa respecte drepturile salariale ale angajatilor romani. Din fericire Instanta ne-a dat castig de cauza facand astfel posibil ca toti angajatii romani din WizzAir sa aiba conditii mai bune de munca si sa-si recupereze drepturile financiare.

lucian 1

lucian5

  • Care sunt diferentele intre o companie europeana si o companie low-cost, din tara noastra?

O companie low-cost este foarte orientata pe reducerea costurilor uneori generand nemultumiri atat in cadrul pasagerilor cat si in randul angajatilor. O companie europeana, in cazul de fata Primera Air, este foarte deschisa atat in comunicarea cu pasagerii cat si cu echipajul de bord. Sugestiile noastre, nu de putine ori, au fost imbratisate de management si puse in aplicare. De asemena zona de confort financiar si stabilitate ca statut social este mult mai ridicata intr-o companie europeana in comparatie cu o companie low-cost.

  • Ce probleme ai intampinat dupa ajungerea ta acolo?

Nu pot sa le numesc probleme ci doar sa spun ca fost iesirea din zona de comfort. Din fericire in tarile scandinave limba engleza este cunoscuta de majoritatea oamenilor de pe strada si asta nu face decat sa usureze integrarea. Primera Air a asigurat suportul logistic si financiar inca de la plecarea mea din Romania, ei s-au ocupat de bilete, transport local si cazare. In permanenta am fost asistat telefonic de cineva din managementul companiei.

  • Care sunt destinatiile tale preferate?

Destinatiile companiei actuale sunt in special insulele spaniole din Atlantic, Grecia, Portugalia, Egipt, Maroc, Italia. Eu am o slabiciune pentru Gran Canaria, Las Palmas.

lucian6

  • Daca ar fi sa alegi din nou, ce ai alege? Romania sau Europa?

As alege Romania cu reguli europene.

  • Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele, la ambele companii aeriene?

Avantajul companiei romanesti este pentru cei care doresc sa locuiasca acasa si sa inceapa sa cunoasca aviatia. Iar pentru o companie europeana ajungi sa cunosti lumea, prieteni noi, societati diferite si sa faci intr-adevar o comparatie cu ceea ce inseamna cu adevarat insotitor de bord.

  • Esti, de asemenea, si instructor la Primera Air. Cum ai ajuns sa faci asta si ce cauta compania la un viitor insotitor de bord?

Nu mi-a fost greu sa promovez in cadrul PrimeraAir avand in vedere ca eu am fost si instructor pentru insotitori de bord in cadrul Scolii Universifly Cluj, scoala de aviatie care a pregatit si pregateste cu succes insotitori de bord.

lucian4

  • Cum vezi noile stewardese angajate in domeniul aviatic?

Din pacate in companiile low-cost in ultimii ani este un trend in a angaja tineri fara experienta si usor de manipulat, tineri care se bucura pentru un loc de munca si nu au curajul sa-si ceara drepturile care li se cuvin si orice incercare a lor de a pune intrebari pe aceasta linie nu este vazuta cu ochi buni de management. In companiile europene chiar ai senzatia ca suntem cu totii cu drepturi egale si orice problema sau neclaritate aparuta se dezbate si se gasesc solutii convenabile ambelor parti. Din fericire acum ca instructor la PrimeraAir am placerea de a fi coleg cu multi absolventi ai scolii Universifly Cluj, tineri care prin experienta acumulata in scoala de insotitori de bord isi aduc cu succes aportul in dezvoltarea companiei. Primera Air in ultima jumatate de an, a adaugat doua avioane Boeing 737 -800 flota ajungand la un numar de 10 aeronave.

  • Sfaturi pentru cei care sunt la inceput de drum?

Asa cum am spus de multe ori, in aceasta meserie daca nu iti place sa lucrezi cu oamenii, sa le vii in intampinare si sa-i ajuti in rezolvarea situatiilor, atunci ar fi cazul sa se orienteze spre alte zone de activitate. Deci sfatul meu este daca esti un om pentru oameni si daca in primul rand te gandesti la binele grupului si nu la binele tau atunci aceasta este meseria care iti va aduce foarte multa satisfactie.

Multumim, Lucian, pentru interviul sincer oferit si speram sa te intalnim pe cursele Primera Air!

Zboruri line!

 

banner-mobile

Nu sunt comentarii

Comenteaza