Q&A. 10 intrebari si raspunsuri pentru cititorii nostri

29 august 2017
cristina-double

 

Continuam si astazi seria de intrebari primite de la cititorii nostri si va oferim, mai jos, raspunsurile direct de la sursa: Cristina Toader – stewardesa Emirates si Wizz Air!

  • Daca nu ating 212 cm am sanse sa ajung stewardesa?

Regula de 212 cm se aplica majoritatii companiilor insa nu chiar tuturor. Etihad Airways are regula de 210 cm iar British Airways regula de 201 cm. Asa ca, daca nu atingi 212 cm, cu degetele, pe varfuri, fara pantofi, poti incerca sa te orientezi catre Etihad sau British Airways.

  • Daca am 1,94 cm sunt prea inalt ca sa fiu insotitor de bord?

Din pacate, e foarte posibil sa fii prea inalt. Companiile aeriene pun de-obicei limita la 187 cm, atat pentru barbati cat si pentru femei. Nu este ok nici pentru pasageri sa vada un insotitor de bord care da cu capul de tavan, in avion, si nici pentru insotitorul de bord care va avea permanent tendinta de a sta cocosat si nu va lucra in conditii de siguranta.

  • Daca nu am experienta in customer service mai are rost sa incerc?

Bineinteles. Experienta in customer service este un avantaj insa nu este obligatorie. Chiar daca nu ai experienta in customer care, poti sa ai alte atuu-uri, cum ar fi experienta in vanzari, lucru cu copiii, voluntariat, cursuri de prim ajutor. De asemenea, sunt angajate si multe persoane care abia au terminat liceul si nu au deloc experienta, fiindca prezinta alte „avantaje” cum ar fi limbile straine, calitati empatice, etc.

  • Am nevoie de scoala de aviatie ca sa ajung stewardesa?

Ca sa ajungi stewardesa nu ai nevoie NEAPARAT de cursuri. Daca iti doresti sa devii insotitor de bord si sa ramai in Romania, poate ca ar fi o investitie bunicica. Cursurile costa destul de mult si, in plus, nu ai nicio garantie ca la final vei fi si angajat de cineva. Singurele doua companii de la noi care te angajeaza doar daca detii aceasta diploma sunt TAROM si Blue AirWizz Air si companiile din Orientul Mijlociu nu cer niciun fel de experienta anterioara in aviatie si nici trainingul facut. Aceste companii te trec printr-un interviu serios si apoi investesc in tine. Timp de aproape 2 luni ei iti fac „scoala” de stewardesa, iti obtin licentele de zbor si, prin contract, te obligi sa lucrezi la ei cel putin un an. Daca decizi sa pleci mai devreme de aceasta perioada, trebuie sa platesti contravaloarea cursurilor. Dar nimeni nu pleaca atat de repede! Trebuie sa mentionez ca de obicei, in timpul trainingului, esti platit cu salariul de baza.

  • Ce companii angajeaza fara cursurile scolii de aviatie?

Dupa cum am mentionat si mai sus, companiile care angajeaza fara scoala de aviatie (urmand ca aceste cursuri sa fie facute de ei, dupa angajare) sunt Wizz Air (in tara noastra), Emirates, Etihad, Qatar Airways, majoritatea companiilor din Orient, Air France, Norwegian, Primera Air, Smartlynx. Sunt multe variante, atat in Orient cat si in Europa.

  • Companiile aeriene verifica informatiile din CV?

Multe dintre companii verifica, asa ca nu recomandam sa mintiti in CV. Companiile din Marea Britanie nu verifica doar informatiile din CV ci chiar ultimii 5 ani de activitate. Wizz Air si Etihad verifica ultimul angajator iar Emirates si Qatar nu verifica informatiile din CV, ei bazandu-se pe recrutorii lor specialisti, care isi pot da seama din discutie daca ati lucrat cu adevarat intr-o anumita companie.

  • Este indicat sa incep cariera la o companie din Romania si apoi sa plec in Orient, sau invers?

Acest aspect depinde de fiecare. Personal, am inceput in Romania si am plecat spre Orient, fiindca a trebuit sa o iau pas cu pas, nestiind atatea detalii despre Orient. Totusi, acum, cand atatea informatii sunt disponibile, as recomanda sa incepeti din Orient urmand ca apoi sa va intoarceti in Romania unde va puteti intemeia si o familie si sa continuati sa zburati.

  • Poți face schimb de zboruri cu colegii? 

La toate companiile aeriene, poti face schimb de zboruri cu un coleg din aceeasi cabina (economy, business, first, senior). Lunar, ai sansa, pana la o anumita data (impusa de fiecare companie in parte) sa schimbi un zbor cu un alt zbor (chiar si turn-around cu layover), sau un zbor cu zile libere si invers. Totusi, exista o serie de reguli legate de numarul de ore de odihna, impuse de sistem, pe care trebuie sa le respecti. Asa ca, daca nu ai primit zborul pe care ti-l doreai, ai sansa sa il obtii, prin bunavointa unui coleg, facand un SWAP.

  • Baietii au mai putine șanse la interviu decât fetele?

Ei bine, sansele barbatilor de a deveni insotitori de bord sunt egale cu cele ale femeilor. Conditiile de angajare sunt aceleasi si in ultima vreme, in mai toate echipajele de zbor, numarul barbatilor este egal cu cel al femeilor. In Orient, pe unele zboruri, se intampla chiar sa fie mai multi barbati decat femei. Multe companii au nevoie de barbati insotitori de bord pe zboruri fiindca de multe ori un barbat se impune mai usor in fata unui pasager recalcitrant si este, poate, ceva mai rabdator.

Nu dispera daca mergi la recrutarea pentru jobul de stewardesa si nu esti ales, din prima. Este posibil doar ca, la acel interviu, compania sa nu fie in cautare de multi barbati. Dar cu siguranta angajeaza si barbati, daca anuntul lor nu spune altceva. E un job frumos, plin de adrenalina, pe care e firesc sa ti-l doresti, chiar daca initial acesta a fost dedicat femeilor. Preconceptiilesunt multe si bineinteles ca de multe ori vei fi judecat pentru alegerea ta, insa la fel patesc si femeile!

Neoficial, companiile care angajeaza si multi barbati in acest moment sunt Qatar Airways si Wizz Air. Cele care nu angajeaza deloc barbati sunt Oman Air, Gulf Air, Royal Jordanian. 

  • Este greșit sa spui  la interviul pentru companiile din Orient ca îți dorești acest job pentru ca îți place sa călătorești?

Deloc. Desi pare un cliseu, toti cei care am fost acolo am spus ca ne dorim acest job pentru ca ne ofera sansa de a vedea lumea si…am reusit sa obtinem jobul mult ravnit. Calatoriile sunt unul dintre principalele beneficii ale acestei meserii iar compania isi doreste ca voi sa apreciati si sa va bucurati de fiecare destinatie.

Urmatorul articol cu raspunsuri pentru intrebarile cititorilor nostri il vom publica, ca de obicei, martea viitoare. Pana atunci, asteptam intrebarile voastre pe office@cumajungistewardesa.ro! Daca ai timp sau inca mai ai intrebari, verifica si raspunsurile publicate saptamanile trecute, aici: https://www.cumajungistewardesa.ro/qa-10-intrebari-si-raspunsuri-pentru-cititorii-nostri-2/

https://www.cumajungistewardesa.ro/qa-10-intrebari-si-raspunsuri-pentru-cititorii-nostri/

Zboruri line!

 

2 Comentarii

  • Reply Zoe 30 august 2017 at 10:26 pm

    Daca ai operatii estetice poti sa fii stewardesa?
    De exemplu daca ai injectii cu acid hialuronic ( acidul hialuronic se absoarbe in 6-9 luni, deci nu e permanent) mai poti aplica pentru acest post?

    • Reply Cristina Toader 31 august 2017 at 11:05 am

      Buna, da-bineinteles. Implanturile mamare, acidul hialuronic, etc…sunt acceptate.

    Dă-i un răspuns lui Zoe Cancel Reply