Rolul stewardeselor. Safety Demo pe intelesul tuturor

12 februarie 2015
anna

 

Episodul de astazi din „Rolul stewardeselor” raspunde intrebarilor tuturor pasagerilor care nu inteleg de ce trebuie sa fie atenti in timpul demonstratiei de siguranta de la bordul avioanelor. Una dintre cele mai stresante faze ale zborului cu avionul, o reprezinta partea in care stewardesele fac demonstratia de siguranta.

De ce? Pentru ca trebuie sa se asigure ca toti pasagerii sunt atenti la ce se intampla in fata lor. Pentru cei care zboara pentru prima oara cu avionul, e simplu. Acestia sunt numai ochi si urechi la insotitorii de bord si asculta cu atentie indicatiile. La cei care zboara mai des cu avionul…apar problemele!

Ce demonstreaza stewardesele la Safety Demo?

1. Emergency exits 

Stewardesele se pozitioneaza pe culoarul avionului, atat in fata cat si in spate, si le arata pasagerilor unde se afla iesirile de urgenta.

!!! De retinut

In avion, exista mai multe iesiri de urgenta (A320 are 8 iesiri de urgenta, B777 are 10 iesiri de urgenta, etc). Din pacate, oamenii sunt tentati ca in caz de urgenta, sa foloseasca pentru iesire aceeasi usa pe care au si intrat. In cazul in care vorbim despre o aterizare fortata, 180 de pasageri nu pot iesi in timp util pe o singura usa (de-obicei cea din fata). De aceea este foarte important ca atunci cand stewardesele prezinta iesirile de urgenta, chiar sa o localizezi pe cea mai apropiata de tine. Iti poate salva viata.

!!! Regula spune ca un avion trebuie evacuat, in caz de urgenta, in maximum 90 de secunde, pe iesirile de pe o singura parte!

2. Floor lights

La nivelul culoarului, intre randurile de scaune, se afla niste lumini de semnalizare, care se aprind doar in caz de urgenta. Acestea iti arata calea spre iesirile din avion, in cazul in care in avion e intuneric sau fum.

!!! Este foarte important ca atunci cand te asezi pe scaun sa numeri la cate randuri de iesirea de urgenta te afli, pentru ca in cazul unei aterizari fortate, e posibil sa nu mai vezi in jurul tau decat aceste lumini de semnalizare si sa te ghidezi dupa numarul de randuri. In cazul in care e fum in avion, acesta se ridica, iar daca tu te cobori la nivelul solului, ai toate sansele sa gasesti rapid iesirea din avion.

3. Seatbelts

Folosirea centurilor de siguranta nu e deloc complicata. Totusi, multi pasageri considera ca centura nu ii poate salva in caz de urgenta sau ca, oricum, folosirea ei la bordul avionului nu le aduce niciun plus de siguranta. Pentru acestia, stewardesele repeta de 1000 de ori aceasta regula si insista ca macar la decolare si aterizare sa fie cuplata. E chiar amuzant momentul in care auzi „click” (adica si-au decuplat-o), imediat dupa ce ai trecut de randul lor. Pare ca le ceri imposibilul! Amintesc doar cazul Air Asia, cand avionul s-a prabusit pe aeroportul din San Francisco iar singurele doua persoane care au decedat au fost cele doua tinere care nu purtau centura de siguranta in momentul aterizarii.

4. Oxygen Masks

Mastile de oxigen sunt extrem de utile in caz de urgenta. Fie ca vorbim despre o decompresie la bord sau despre fum in avion, mastile cu oxigen iti pot salva viata. Trebuie sa fii extrem de atent cand stewardesele iti arata cum se folosesc, pentru ca ai doar 30 de secunde la dispozitie, daca avionul se depresurizeaza. TINE MINTE – trebuie sa iti pui mai intai masca ta si abia apoi pe cea a copilului sau a celui de langa tine. 

In plus, exista masti de oxigen si in toalete dar si in spatiile comune. Asa ca, exista suficiente pentru toata lumea, chiar daca nu te afli pe scaunul tau, iar oxigenul din ele este suficient pentru 15-20 de minute.

5. Life vest

Daca avionul zboara pe deasupra marii/oceanului, stewardesele vor demonstra si utilizarea vestei de salvare (aflata sub scaunul pasagerilor). Cel mai important este sa retii ca nu trebuie sa o umfli cat inca esti la bordul avionului, pentru ca nu vei mai fi capabil sa parasesti aeronava in timp util. In afara de asta, multi nu stiu ca vestele de salvare au lanterne si fluiere atasate, pentru a fi usor sa fii gasit in cazul in care avionul se prabuseste in mare.

6. Safety information card

Toate informatiile pe care insotitorii de bord le demonstreaza in timpul Safety Demo se gasesc si pe cardurile din scaunul din fata. Ai timp, pe parcursul zborului, sa iti reimprospatezi aceste informatii si sa fii mereu pregatit in caz de urgenta.

 

!!! Este foarte important ca pasagerii sa fie atenti la demonstratie, tocmai de aceea, de multe ori, stewardesele oprindu-se in timpul demonstratiei, pentru ca cineva se ridica, tipa, merge la toaleta, etc.

!!! Momentele cele mai periculoase ale zborului sunt primele 3 minute de la decolare si ultimele 8 minute inainte de aterizare. Atunci, insotitorii de bord se gandesc la toate aceste masuri de siguranta si la cum ar reactiona in caz de urgenta. Asta ar trebui sa faca si pasagerii.

!!!Momentul in care stewardesele demonstreaza „the safety features of the aircraft” este un moment de catwalk. Toti ochii pasagerilor sunt atintiti spre echipaj si trebuie sa fii foarte sigura pe tine. Nu sa razi, nu sa gresesti, nu sa te strambi.

!!! Multi pasageri filmeaza aceste momente si trebuie sa ai grija sa nu te trezesti pe Youtube cu un video amuzant, in care iti dai ochii peste cap!

!!! Unele companii folosesc video care sa demonstreze masurile de siguranta de la bordul avionului, altele, care nu au ecrane la bord, se folosesc exclusiv de echipaj. Totusi, toti insotitorii de bord au facut, cel putin o data aceste demonstratii, in cazul in care video-ul nu functioneaza corect.

Nu uita!

Your crew is here for your SAFETY and COMFORT! Enjoy your flight!

Asa ca, nu ignora toate „aberatiile” pe care insotitorii de bord ti le spun. S-ar putea sa ai o surpriza si chiar sa iti salveze viata!

 

banner-mobile

1 Comment

  • Reply nelu 12 februarie 2015 at 6:48 pm

    depresurizare nu decompresie

  • Comenteaza