Rolurile si responsabilitatile jobului de stewardesa

2 februarie 2018

 

Jobul de stewardesa nu inseamna, asa cum ti-ai imaginat, doar o viata glamour, calatorii, hoteluri de 5 stele, un salariu mare si pasageri minunati. Jobul de stewardesa e mult mai mult de-atat si multi dintre cei care aplica pentru aceasta pozitie ajung sa fie dezamagiti cand incep sa practice propriu-zis meserie de insotitor de bord. Haideti sa vedem, impreuna, ce inseamna de fapt, jobul de insotitor de bord, ce roluri si responsabilitati are de fapt o stewardesa, la zbor, in fiecare zi si care sunt partile mai putin placute, de care te vei lovi, zi de zi.

Cunostinte de Safety&Security

Multa lume isi imagineaza ca stewardesele sunt doar niste “papusi” frumoase care zambesc tamp fiecarui pasager. Ei bine, fiecare insotitor de bord este pregatit pentru o serie de situatii de urgenta, invata cate 800-900 de pagini si tehnici de supravietuire si este pregatit sa salveze in jur de 50 de pasageri/insotitor, daca avionul se prabuseste. Totusi, aceste cunostinte vor fi folosite numai in caz de urgenta, nu in fiecare zi. Insa asta nu inseamna ca nu trebuie sa fie perfect stiute, in orice moment.

Babysitter

Cand pasagerii calatoresc cu copii (iar in Orient aveam cel putin 15-20 copii pe fiecare zbor), insotitorii de bord trebuie sa aiba grija de micii pasageri, pe durata zborului. Le ofera jucarii si carti de colorat, mancare speciala si ajutor mamelor care au nevoie de asistenta. Cei de la Etihad au creat chiar si o pozitie speciala, un training dedicat – Flying Nanny – pentru stewardesele care pe timpul cursei vor aloca intreaga lor atentie distractiei copiilor din avion.

Pompier

In cazul in care in avion izbucneste un incediu, insotitorii de bord sunt pregatiti sa il stinga. La bord se gasesc 10-15 stingatoare (in functie de dimensiunea si modelul avionului) si fiecare stewardesa este pregatita sa stinga un foc aparut in toaleta, in cabina sau in cockpit. Tine minte ca, in avion, daca un incendiu nu este stins in primele 2 minute, acesta nu mai poate fi stins. Asadar, interventia rapida a unui insotitor de bord in cazul unui foc, este vitala.

Primul ajutor la bord/Asistenta Medicala

Trainingul medical este unul dintre cele mai serioase parti ale trainingului de insotitor de bord. Cursurile de prim-ajutor sunt luate foarte in serios, pentru ca problemele medicale apar pe fiecare zbor. Insotitorii de bord trebuie sa fie pregatiti, zilnic, nu doar pentru banalele probleme medicale ca sangerarile nazale, arsurile sau lesinurile, ci si pentru atacuri de epilepsie, infarct, atac cerebral sau nastere la bord. Stewardesele se lovesc, zilnic, de problemele medicale ale pasagerilor si tine minte ca la 10.000 de metri altitudine, insotitorul de bord si pregatirea lui, sunt singura ta salvare, fiind sanse mici sa existe medici la bord.

Vanzator

Pe mai toate companiile aeriene insotitorii de bord au de facut si vanzari la bord. Daca la companiile low-cost vinzi absolut orice (mancare, bautura, produse duty-free), la companiile de linie vinzi doar produse duty-free, dar la toate, primesti comision din vanzarea facuta. De asemenea, interesul companiei este sa vinzi cat mai mult, ca sa castige cat mai mult. Si, automat, si tu obtii un comision mai mare.

Psiholog/Probleme cu pasagerii

Cand lucrezi cu 400 de oameni in fiecare zi, este inevitabil sa nu ai parte si de pasageri rautaciosi, suparati sau stresati. Certuri si umilinte din partea unor oameni pe care nu ii cunosti, apar in fiecare zi. Insa, trebuie sa tii minte ca nimic nu este personal si oamenii din fata ta pot avea probleme despre care tu nu aici nici cea mai mica idee. Asa ca, ramai calma si trateaza fiecare conflict, diferit. Nu te incarca cu probleme lor, incearca sa le rezolvi daca tine de tine si aminteste-ti ca nimic nu este personal.

“Chelner” in aer

Aceasta este partea de care te vei lovi, zi de zi. Desi inca de la inceputul zborului anuntul spune ca “your cabin crew is here for your safety&comfort”, daca nu apar probleme tehnice sau urgente medicale  stewardesele sunt in avion mai mult pentru confortul pasagerilor. Ii ajuta cu bagajele, le raspund intrebarilor si ii servesc cu mancare si bautura, la discretie, pe tot parcursul zborului. De asemenea, rezolva orice problema sau situatie aparuta intre acestia.

Sportiv/Efort fizic

Munca la inaltime este obositoare nu doar datorita presiunii scazute si a nivelului de Oxigen din avion, ci si din cauza muncii fizice depuse, pe fiecare zbor. Stai in picioare, pe tocuri, cate 10-12 ore. Strabati avionul de la un capat la altul de cel putin 20 de ori pe fiecare zbor, ridici containere cu mancare si bautura, ajuti la asezatul bagajelor in compartimente. Cand usile avionului se inchid, glamourul oferit de acest job este inlocuit de efortul fizic pe care il vei face, pe fiecare zbor, cand vei incepe jobul de stewardesa.

Daca si acum iti mai doresti acest job, inseamna ca esti pregatit pentru ceea ce inseamna, de fapt, viata de stewardesa. Inseamna ca vei gasi un echilibru intre cele spuse mai sus si partile cu adevarat frumoase ale jobului: interactiunea cu oamenii, cunoasterea unor culturi noi, destinatii de vis, calatorii, locatii de 5 stele si un salariu pe masura.

Succes!

Daca vrei sa te pregatesti pentru interviul de angajare ca stewardesa, vino si tu la Cursul de Pregatire Cum Ajungi Stewardesa, cu Cristina Toader – fosta stewardesa Emirates si Wizz Air, pe 17-18 februarie. Detalii aici: http://www.cumajungistewardesa.ro/17-18-februarie-curs-de-pregatire-pentru-interviul-la-o-companie-aeriana/

banner-mobile

Nu sunt comentarii

Comenteaza