Povestea Anei-Maria, fosta stewardesa Qatar Airways si trainer Scoala de Stewardese Iasi

20 octombrie 2016

 

Am admirat-o dintotdeauna pe Ana-Maria. De ce? Fiindca a realizat, intr-un oras mic, un proiect mare. A acumulat cunostinte si idei din toate calatoriile sale in toate colturile lumii, iar acum le pune in aplicare, pentru ceilalti, la Iasi. Astazi aflam povestea ei si cum a trecut de la stewardesa Qatar Airways la manager de proiect pentru cursurile de stewardese de la Iasi.

1. Cum si cand ai realizat ca vrei sa ajungi stewardesa? Cand ai inceput acest domeniu, nu se stiau foarte multe despre acest job.

Am admirat intotdeauna profesia de insotitor de bord, insa credeam ca este un job pe care cu greu il poti obtine, si nu ma interesasem mai in detaliu ce implica aceasta profesie si cum poti ajunge sa fii insotitor de bord. Stiam ca o astfel de scoala in tara ajungea undeva la cateva mii de euro, dar ca foarte greu reusesti sa intri. Asa ca am cochetat in total alte domenii: bancar, investitii financiare, imi facusem propriul business la un moment dat, insa era in perioada crizei, asa ca am ales calea cea mai usoara: sa profesez in alta tara.

2. Ai aplicat, asadar la Qatar Airways. De ce?

Inainte de a lucra la Qatar Airways, timp de 2 ani de zile, am lucrat in Europa, iar in Ianuarie 2012 m-am intors acasa intr-o scurta vacanta. Am vazut anuntul despre recrutarea din Iasi a celor de la Qatar Airways si mi-a suras ideea. Am cautat informatii despre ei (conditii, venituri, interviuri, etc) insa la acea data nu exista mai nimic in mediul online. Am gasit un sigur site in limba engleza, care oferea cateva informatii sumare, printre care era precizat faptul ca va trebui sa locuiesc in Doha…eu nefiind prietena cu caldura, si venita din Londra, cu temperaturi de 15 grade in luna August…cam renuntasem la idee. Am mers in prima zi la interviu, si la pranz primisem telefon de la recrutoare ca am trecut mai departe..insa noaptea nu a fost un sfetnic bun pentru mine.. Dupa ce am mai cautat informatii despre Qatar si vazusem ca vara temperaturile ating 50 de grade Celsius, am renuntat total la idee si nu am mai mers a doua zi. Dupa 2 luni, s-a mai organizat inca o sesiune de recrutare in Iasi si am primit un telefon de la un prieten, cerandu-mi sfatul unde sa faca pozele. I-am povestit in mare cum a fost recrutarea in prima zi si a insista sa mergem la interviu, si mi-am zis „why not?”, iar dupa 3 zile de interviu, recrutoarele m-au anuntat ca dosarul meu va merge mai departe in Doha, pentru raspunsul final.

3. Cum a fost interviul de recrutare? 

Interviul de recrutare mi-l aduc aminte perfect, cu toate ca a fost in urma cu mai bine de 4 ani. Cred ca eram in jur de 150 de participanti, si eram uimita sa aflu ca unele fete erau la a 2-a sau a 3-a participare si erau impecabile in privinta tinutei. Am intrat in sala sa las Cv-ul, si neavand unde sa il las, aveam pardesiul pe mine. Cand a ajuns in fata, ambele recrutoare m-au intrebat in glas de unde mi-l cumparasem, ca le placuse foarte mult. Am lasat Cv-ul, m-au intrebat doar daca am gasit usor hotelul, le-am spus ca da, deoarece sunt din Iasi, mi-au multumit si am iesit din sala. La 12.30 primeam iarasi un telefon ca am trecut in a doua zi de interviu. A doua zi a decurs foarte usor, cu toate ca a durat de la 8 pana la ora 17. Ramasesem aproximativ 80 de participanti. Am dat testul de Engleza (foarte usor, din punctul meu de vedere), am facut Reach Test, ne-au intrebat despre semnele particulare, apoi au fost doua probe de grup, care au mers foarte lin. Ma ajutase foarte mult experienta din Londra, un oras cosmopolit, unde am interactionat cu foarte multe nationalitati si ma ajutase cat de cat sa cunosc tipologiile umane in functie de regiunile geografice.

4. Ai lucrat pentru Qatar 2 ani. Care este parerea generala despre companie si colegi?

Pentru Qatar Airways am lucrat 2 ani de zile, timp in care am adunat peste 2000 ore de zbor. In prima luna cand am ajuns eram confuza, o lume cu totul noua, 2 luni de training asiduu, in care dormeam cate 4 ore pe noapte, pentru a putea avea timp sa invat. Acest lucru m-a ajutat, dupa terminarea trainingului am luat premiul pentru cea mai buna AB-Initio, diploma pe care mi-o inmanase personal vicepresedintele companiei. Sincer, primele 6 luni au fost grele, si asta din cauza faptului ca organismul meu inca nu se adaptase conditiilor din avion, insa ulterior m-am obisnuit si incepuse sa devina din ce in ce mai usor. Qatar Airways ca si companie, este una foarte buna, o companie aeriana de 5* care respecta foarte mult clientul. Insa intradevar, are reguli foarte stricte, atat de stricte incat pot sa spun ca in cei 2 ani de zile am facut armata in Doha.

Dar pe partea cealalta, toate aceste reguli iti sunt spuse la interviu, deasemenea, impreuna cu contractul de angajare, am primit un Agreement care cuprindea o parte din regulile companiei si o parte din regulile religiei musulmane, pe care era obligatoriu ca l-am citit, am luat la cunostinta si ne angajam sa respectam aceste reguli. Asa ca, dupa ce ai ajuns acolo, nu vad rostul sa incepi sa te plangi de aceste reguli..
Intr-adevar, uneori simteai ca si cum compania aeriana iti controleaza si viata personala, iar intr-o oarecare masura, o facea..insa acum, privind in spate, toate acestea pot spune ca au fost pentru siguranta noastra (ma refer in special la mult discutata regula cu minimum rest inainte de zbor). Dat fiind faptul ca eram 8000 de insotitori de bord, unii abia aveau 21 de ani impliniti, pentru altii era prima data cand isi paraseau tara natala, nu era deloc usor sa ramana stabili, cu picioarele pe pamant, tentatii fiind la tot pasul: aveai 2500 euro pe luna salariu, chiria si toate utilitatile platite si calatoreai pe toate continentele. Colegii sunt foarte prietenosi, saritori si intelegatori pe timpul zborului ( nici nu aveau cum, fiind reguli impuse strict de companie ca dupa ce ai terminat treaba sa mergi sa iti ajuti colegii in cabina), insa in acea perioada un lucru negativ care il facea compania, era ca incuraja „reportingul”, astfel ca iti era frica sa dai unui pasager un pahar de apa , in Galley , direct cu mana, si sa nu il pui pe o tava mai intai, cu un servetel alaturi. Erau colegi la Business Class care si-au reportat colegii pentru simplul fapt ca au luat o maslina din cart. Lucruri care nu se mai intampla acum. In urma cu 2 saptamani am zburat din nou cu Qatar Airways in Asia si am avut marea surpriza sa imi intalnesc pe zbor colege de grupa, care acum sunt sefe de cabina si mi-au confirmat faptul ca odata cu schimbarea conducerii, lucrurile s-au imbunatatit considerabil pentru cabin crew si a disparut din companie si ideea de reporting.

anamaria1

anamaria3

5. Ce crezi ca a contat cel mai mult in aceasta perioada? Ce te-a ajutat in acest job?

Faptul ca nu am luat nimic personal niciodata. Este sfatul pe care il dau si cursantilor. Dupa cum stii si tu, nu este o meserie usoara, si nu este deloc usor sa fii insotitor de bord in Orientul Mijlociu unde asteptarile si cerintele companiilor aeriene sunt foarte mari iar profilul pasagerilor este diferit fata de Europa. Faptul ca tineam legatura mereu cu familia din orice destinatie m-a facut sa trec mai greu de dorul de casa

6. Ai intampinat probleme tehnice sau medicale pe zboruri?

Probleme tehnice nu pot spune ca am intampinat, check-urile de la inceputul zborului respectandu-se cu sfintenie. Doar un Abnormal Stop, spre un zbor in Jakarta, la care capitanul a decis sa puna frana la 200 km/h dupa ce initiase procedura de take-off deoarece i s-a aprins un beculet in bord. Nu a fost nimic grav, insa capitanul nu a vrut sa riste nimic. Incidente am avut si pe aeroportul din Berlin, in 2013, unde este o intreaga poveste. Zborul nostru Berlin-Doha primise o amenintare cu bomba la bord, iar intrarea in aeroport fusese blocata de persoane care scandau impotriva Qatar Airways, ca am fi avut deportati la bord, si se imparteau manifeste printre pasageri ca in momentul de take-off toti pasagerii sa se ridice in picioare in semn de protest. Si aici, capitanul nu si-a asumat nici un risc si a trecut peste toate indicatiile aeroportului de a urca la bord cat mai repede si a initiat procedurile legale, intarziind zborul cu 5 ore deoarece s-a cercetat fiecare cm din avion si cala.
Cazuri medicale au fost putine, cel mai grav pe care mi-l aduc aminte si de care m-am ocupat integral, a fost al unei doamne care a facut infarct pe un zbor de Oman, insa faptul ca stiam procedurile pe de rost m-au ajutat sa actionez instinctiv si i-am acordat primul ajutor, aterizand cu bine la destinatie.

7. Ai avut ocazia sa calatoresti in toata lumea. Care este destinatia ta preferata si de ce?

Sincer..nu am o destinatie preferata. Un loc anume in suflet il ocupa taramul asiatic, in special din prisma oamenilor si a bunatatii pe care o afiseaza. Fiecare coltisor de lume pe care l-am vizitat a venit cu altceva nou, si am apreciat alte lucruri, asa ca nu as putea alege o destinatie anume.

anamaria5

anamaria6

anamaria7

anamaria9

anamaria8

8. Ce te-a facut sa renunti la zbor? Ce te-a facut sa revii in Romania?

Faptul ca m-am casatorit. Un mare dezavantaj pe care il are Qatar Airways fata de alte companii arabe este acea clauza din contract conform careia 5 ani de zile nu ai voie sa iti schimbi statutul marital. Fusesem ceruta in casatorie in primul meu layover (Observer Flight, de altfel) pe un pod in Zurich, asa ca incepusem repede sa facem planurile. Stiam de la inceput ca nu voi putea sta mai mult de 2 ani, asa ca, cu 4 luni inainte de data nuntii a trebuit sa ma intorc acasa. A fost o decizie cu lacrimi in ochi, deoarece imi descoperisem pasiunea pentru aviatie si am realizat ca eram facuta pentru asta.

9. De ce ai ales Romania si nu o alta tara?

Familia. Dupa 2 ani de program haotic, diferente de fus orar, nopti dormite in hoteluri si dor de casa imi doream ceva fix, sa fiu alaturi de cei din tara.

10. Crezi ca decizia este definitiva?

Nu. Intotdeauna am lasat lucrurile sa se intample de la sine, si de cand m-am intors in tara, nu am avut niciodata sentimentul ca am rupt legatura definitiv cu aviatia.

11. Care sunt proiectele tale de cand ai revenit in tara si care sunt planurile de viitor?

Cand am revenit in tara am inceput sa imi caut job..dupa 2 luni de zile ma demoralizasem si am hotarat cu sotul meu ca ma pot intoarce la Qatar pentru inca 1 an de zile, dupa ce as fi stat 6 luni acasa, pentru a nu reincepe trainingul de 2 luni, ci sa fac doar un Refresher de 2 saptamani si sa ma intorc la zbor. Cei de la Qatar au fost foarte incantati ca m-am razgandit si intr-o saptamana aveam deja noul contract trimis pe mail. Insa in aceeasi zi primisem raspunsul si de la o multinationala IT si a trebuit sa analizez foarte bine decizia. Mi-am zis ca dupa 5 ani, poate ca este momentul sa incerc din nou in tara.
Venisem si cu ideea de cursuri pentru insotitorii de bord, idee preluata de la colegele din Coreea. Iar dupa 1 an de zile de vorbit la telefon cate jumatate de ora cu fiecare prieten care dorea sa participe la o recrutare, mi-am zis ca e momentul sa impart din cunostintele mele si cu ceilalti, mai ales ca in zona Moldovei nu exista astfel de cursuri. Asa am ajuns sa avem colaborari cu Aeroportul din Iasi, sau sa fiu mandra sa spun ca 40% din stewarzii de pe noua baza Wizz Air din Iasi sunt cursanti ai nostri.
Dorinta cea mai mare pe care o am si la care muncim sa ii punem bazele este crearea unei Scoli de Insotitori de Bord la Iasi care sa ofere si un atestat al membrilor de cabina. Asta deoarece Aeroportul din Iasi este intr-o continua dezvoltare si vor fi si mai multe companii aeriene care vor face angajari aici.

anamaria11

anamaria10

Ana-Maria Ilie se ocupa de Scoala de Stewardese Iasi si ofera consiliere celor care isi doresc o cariera printre nori. Multumim pentru interviu, Ana-Maria si iti tinem pumnii pentru deschiderea Scolii!

 

banner-mobile

2 Comentarii

  • Reply delia 2 noiembrie 2016 at 11:28 am

    f frumos!pare un vis implinit!

  • Reply Maya 2 noiembrie 2016 at 4:11 pm

    O stewardesa foarte frumoasa! Mi-ar fi placut sa zbor cu ea

  • Comenteaza