Viata de stewardesa. Cum avansezi in cariera de insotitor de bord

21 septembrie 2017

 

Nu toti cei care se pregatesc pentru cariera de stewardesa vor sa faca acest job pentru toata viata. Unii vor sa zboare pentru o perioada scurta (3-4 ani), pentru salariul si beneficiile oferite sau pentru calatorii. Altii, stiu de la inceput ca vor zbura intreaga viata, insa nu stiu cat o sa dureze pana cand vor avansa si isi vor transforma jobul de stewardesa intr-o cariera in aviatie. Asadar, chiar daca multi pornesc la drum cu gandul ca nu stiu cat vor zbura, marea majoritate isi da seama dupa numai cateva luni ca aviatia e un microb de care nu scapi prea usor si planul initial, de cativa ani de zbor, se prelungeste inevitabil pana la 10-15 ani.

Deci, ce de facut ca sa ramai in bransa cat mai mult timp si sa transformi jobul visurilor tale intr-o adevarata cariera in aviatie? Cum faci sa avansezi din cabina in cabina si sa ajungi PURSER cat ai clipi? Mai jos, va prezint conditiile de avansare la cele doua companii la care eu am lucrat: Emirates si Wizz Air, cu mentiunea ca lucrurile stau asemanator la mai toate companiile aviatice. Si in plus, daca ai un dosar curat, fara plangeri, concedii medicale sau rapoarte, avansarea se face si mai rapid.

 

De la Economy la Business Class

La companiile mari (Emirates, Etihad, Qatar), cu avioane mari, e nevoie de 16-18 insotitori de bord pe un zbor. Poate si 25, daca vorbim de un avion A380. In cabina de Economy, acolo unde esti angajat in primele luni, sunt in jur de 6-8 insotitori de bord pe fiecare cursa. Cei mai multi. Pe masura ce treci in cabinele superioare (Business Class si First Class), numarul de pasageri scade, si atunci si numarul deinsotitori de bord. Ca exemplu, din punct de vedere al sigurantei, este nevoie de un insotitor de bord pentru 50 de pasageri. Asa ca, pe masura ce avansezi, vei avea din ce in ce mai putini colegi cu acelasi grad ca si tine. Dar atentia pentru pasageri, va creste.

Cat de repede poti sa avansezi?

Sunt companii care impun cel putin 6 luni de lucru intr-o anumita cabina, inainte de a avansa. Totusi, in functie de dosarul tau de zbor, avansarea se poate face mai rapid sau mai incet. Punctele importante pentru avansarea rapida sunt: recomandarile pozitive ale pasagerilor pe zbor, rapoartele seniorilor si lipsa concediului medical. Companiile din Orient nu aprecieaza absentele acumulate din pricina unei boli sau problemele medicale si tin cont chiar si de notele obtinute in timpul trainingului, pentru departajare.

Punctele negative sunt: absentele nemotivate de la zbor sau intarzierile repetate, plangeri de la pasageri sau colegi si probleme de comunicare. Concediul medical nu este privit cu ochi buni, chiar si atunci cand este motivat. Companiile cauta oameni fit to fly, pe care sa stie ca se poate baza la orice ora si in orice conditii.

Totusi, chiar daca dosarul tau este perfect si ai toate recomandarile necesare, avansarea poate dura ceva mai mult in functie de dezvoltarea companiei. Cand o companie este in crestere, avansarea se va face mai rapid.

Avansarea de la Economy Class la Business Class dura, la compania Emirates, in jur de 24 de luni, compania netinand cont de experienta anterioara in aviatie.

 

De la Business Class la First Class sau Senior Flight Stewardess (SFS)

Cand treci de la Economy Class la Business Class, lucrurile stau destul de simplu. Avansezi cu siguranta la un moment dat. Cand treci totusi la First Class, trebuie sa fii cu adevarat potrivit pentru aceasta cabina si pentru pasagerii care calatoresc in conditii de lux. Se organizeaza interviuri separate, se face un serviciu special si ai parte de o pregatire amanuntita. Trebuie sa fii extrem de diplomata si pregatita pentru VIP-urile care calatoresc la First Class. Cand platesti si 10.000 de euro pentru un bilet de avion, este obligatoriu sa ai de-a face cu insotitori de bord discreti, diplomati si foarte bine pregatiti.

Cand aplici pentru o pozitie de senior (SFS sau Purser), trebuie ca nu doar dosarul tau sa fie perfect in ultimele 12-18 luni ci si sa ai aptitudini de leader si manager. Cand esti senior, pe langa jobul in sine pe care il faci, zbor de zbor, trebuie sa fii capabil sa si notezi si apreciezi munca colegilor tai din cabina. Rapoartele de zbor se fac in fiecare zi si in functie de aprecierile tale, cariera unui insotitor de bord poate prinde aripi.

Avansarea din Business Class in First Class sau SFS in cadrul companiei Emirates dura in jur de 12 luni, daca nu aveai incidente pe zboruri. Aceasta perioada este variabila in functie de companie si persoana.

Avansare in low-cost?

In companiile low-cost, lucrurile stau ceva mai simplu. La cele mai multe companii nu exista cabine diferite, ci doar Economy Class, si-atunci singura avansare posibila, in cabina de zbor, este de Senior Cabin Attendant.

In functie de ritmul de dezvoltare al companiei, aceasta avansare poate dura intre 2-3 ani si conditiile sunt aceleasi ca si la celelalte companii: recomandarile pozitive ale pasagerilor pe zbor, rapoartele seniorilor si lipsa concediului medical, punctualitatea. 

Si la companiile low-cost ai sansa sa devii instructor de zbor, manager de baza sau chiar trainer pentru noii insotitori de bord. In functie de experienta ta anterioara poti aplica pentru un astfel de job dupa 2-3 ani in companie. La fiecare avansare, salariul si conditiile pacetului de angajare se imbunatatesc.

In loc de concluzie, mentionez ca, daca ai grija ca dosarul tau sa fie curat (sa nu ai probleme cu colegii sau pasagerii), sa nu intarzii sau lipsesti nemotivat, sa fii optimist si sociabil, ai toate sansele ca in 2-3 ani sa avansezi, indiferent de compania la care lucrezi.

Zboruri line!

banner-mobile

4 Comentarii

  • Reply Alex 21 septembrie 2017 at 1:08 pm

    Buna ziua,

    Daca am 1.71 inaltime si cei de la Wizz Air cer 1.75 (masculin),este posibil sa „pic” interviul??ma gandesc daca are rost sa investesc in cursuri de insotitor de bord pentru ca apoi sa nu ma trezesc din cauza inaltimii, sa nu trec mai departe!:(

    Multumesc frumos
    O zi frumoasa!!

    • Reply Cristina Toader 21 septembrie 2017 at 2:51 pm

      Buna, pentru wizz nu ai nevoie de scoala de aviatie, insa da, trebuie sa ai 175 cm.
      Cu 171 cm poti sa mergi la companiile din Orient sau Primera Air, Smartlynx etc.

  • Reply Cristina Elena 22 septembrie 2017 at 10:18 am

    Reply
    CRISTINA ELENA
    15 septembrie 2017 at 3:25 pm
    Bună ziua! În legătură cu training-ul la Emirates, dacă nu stiu să înot, însă am alte plusuri necesare postului, există totuși riscul de a nu fi angajată?
    În momentul în care cursanții termină acest curs de pregătire Cum ajungi stewardesă companiile aeriene vin să recruteze sau pot trece si luni bune până se va întâmpla acest lucru? Vă mulțumesc anticipat!

    • Reply Cristina Toader 22 septembrie 2017 at 11:46 am

      Buna, daca declari ca nu stii sa inoti, nu vei fi angajata. Cat despre perioada de asteptare, sunt cel putin 2-3 interviuri importante, lunar, asa ca nu dureaza mult pana cand te poti angaja 🙂

    Comenteaza