Interviu cu Alina Ursuleanu – stewardesa Hainan Airlines

24 octombrie 2017

 

Alina este mereu cu zambetul pe buze. Ambitioasa si increzatoare, a avut incredere in instinctul ei si a ales cu sufletul. A plecat printre primii la compania chineza Hainan Airlines, despre care nu stia mare lucru acum 2 ani, cand a ales viata de stewardesa, iar acum nu regreta nicio secunda decizia luata. A inceput o noua viata, a calatorit in intreaga lume si a descoperit ce inseamna ospitalitatea chineza, cum e viata intr-o tara comunista si ca poti vedea lumea altfel atunci cand porti uniforma de stewardesa. Mai jos ne vorbeste despre conditiile si beneficiile oferite unei stewardese Hainan Airlines si ii incurajeaza pe toti cei care sunt la inceput de drum si vor sa zboare, sa aleaga aceasta varianta.

1. Cum si cand ai realizat ca vrei sa ajungi stewardesa?

Calatoriile, zborul, si dorinta de cunoastere le-am avut in sange mereu, doar ca decizia de a deveni stewardesa am luat-o dupa multi ani de munca de birou, in care asteptarea concediului anual mi se parea interminabila. Eram si fascinata cand vedeam in aeroporturi stewardese de la diverse companii aeriene, admiram curajul lor si le invidiam pentru toate locurile minunate pe care le pot descoperi. Atunci am inceput sa ma documentez, citeam despre experientele altor persoane si uite asa am realizat ca vreau sa am acest job flexibil ca si program, deloc plictisitor, care iti ofera enorme posibilitati de calatorie si cunoastere.

2. Ai aplicat la Hainan Airlines, o companie despre care nu se stiau multe detalii in tara noastra. De ce? Ce experienta anterioara de munca aveai, inainte de aviatie?

In acel moment din viata mea simteam ca am nevoie de o schimbare majora, asa ca am decis sa fac acest pas fara insa a-mi propune sa aplic pentru o companie anume. Am terminat Finante-Banci si pana atunci lucrasem in banca si intr-o corporatie. Intr-o zi am dat peste un articol despre aceasta companie chineza care urmeaza sa recruteze in Romania, interviul fiind de tip Assesment Day, asa ca fara ezitare am aplicat, urmand sa fiu contactata pentru a le trimite poze si a participa la interviu. Modul de organizare al interviului, ospitalitatea si prietenia de care au dat dovada au fost niste plusuri pentru ei. Abia dupa ce am primit raspunsul afirmativ am inceput sa realizez ce urmeaza sa ma astepte, faptul ca ar trebui sa ma mut in China, faptul ca este o tara comunista, nestiind pe nimeni care sa fi plecat acolo, cum este viata in acel loc. Am fost extrem de entuziasmata, apoi am ezitat, gandindu-ma totusi ca dorul de casa va fi prea mare. Am acceptat insa provocarea, am stiut ca va fi o experienta pe care o pot folosi doar in favoarea mea pentru viitoarele joburi in aviatie.

3. Cum a fost interviul de recrutare? Iti mai amintesti? 

Interviul a fost in Bucuresti, am participat 150 persoane, incepand dimineata la 9 si cred ca a durat in jur de 7 ore, dar repet, fiind foarte lejer. La inceput ne-a fost prezentata compania si beneficiile ei, apoi am avut acel reaching test de inaltime, urmat de o scurta sedinta foto. Apoi un exercitiu de grup (10 persoane) in care ne-am prezentat fiecare, apoi ne-au fost date 10 posibile situatii de urgenta in avion si cum ar trebui sa le prioritizam (important nu era neaparat raspunsul ci munca in echipa si argumentele aduse). Apoi a urmat interviul final 1 to 1 cu doi recrutori. In aceeasi seara am fost contactati (50 dintre noi) iar a doua zi ne-am prezentat pentru o scurta verificare medicala (tatuaje, cicatrici, test de vedere – tin sa precizez ca este musai sa porti lentile de contact pe zbor, ochelarii nu sunt permisi).

4. Zbori pentru Hainan Airlines de 2 ani deja. Care este parerea generala despre companie si colegi? 

Aici parerile sunt impartite intre colegi. In primul rand iti trebuie multa rabdare pentru a ajunge aici (pentru noi a durat in jur de jumatate de an viza de munca, timp in care doar am asteptat, unii dintre colegi deja renuntand). Aproximativ 95% dintre colegi sunt chinezi. Cand am ajuns in companie numarul angajatilor din alte tari era de 90, iar acum a ajuns deja la 300-400. Fiind o companie noua, in continua dezvoltare, are destul de multe minusuri insa observ ca unele probleme deja s-au imbunatat. Majoritatea colegilor chinezi au un nivel de engleza nu tocmai bun (uneori fiind frustrant dar de cele mai multe ori este in avantajul tau – nu trebuie sa participi la meetinguri, nu dai teste, iar la briefing uneori uita de existenta ta si nu esti bombardat cu intrebari dificile.
Concediul este de doar 15 zile pe an la care se adauga 4 pentru a pleca acasa, si se poate lua doar dupa primul an de la inceperea contractului (primele 3 luni sunt de training, asa ca trece repede). Trainingul este crunt, dureaza 3 luni (nu iti este permis sa iesi din hotel decat in zilele libere, ai foarte mult de invatat, multe teste si extrem de multe informatii inutile. Cu toate acestea am inteles ca in comparatie cu alte companii esti foarte bine pregatit mai ales pe partea de urgente. Partea buna este ca esti platit in tot acest timp, macarea si cazarea sunt asigutate in Hainan, insula din sudul Chinei, iar zilele libere sunt absolut minunate. Principalul minus, pentru mine, este rosterul pe 1 saptamana care te impiedica sa iti faci planuri pe termen lung si mediu.

Ca si plusuri, pot sa mentionez:
– Pasageri foarte draguti si amabili, extrem de curiosi si fericiti sa te vada pe tine pe zbor. Uneori mi se intampla sa nu ne intelegem, sau sa mai gresim ceva, insa cu un zambet trecem peste toate problemele.
– Primele 3-4 luni le lucrezi in Economy class si apoi aproximativ toate zborurile doar la Business class
– Salariul este la fel ca la majoritatea companiilor de 5 stele
– Layoverele sunt lungi (2-3 zile), uneori sunt si de 1 zi, dar nu mai putin de 24h. Rest time intre zboruri este suficient pentru a te odihni (uneori chiar si 4 zile);
– Posibilitatea de a participa la diverse evenimente (pentru care esti si platit si care iti ofera posibilitatea de a descoperi orase noi).

Cam acestea ar fi, din punctul meu de vedere, plusurile si minusurile, insa depinde de fiecare ce asteptari are, si cat de mult se adapteaza. Am colegi care vin de la Qatar sau alte companii si sunt extrem de incantati in companie.

5. Cum este viata in Beijing pentru o femeie din Romania? Cum ai fost primita si tratata acolo? China este totusi o tara comunista.

Primul pas cand ajungi in Beijing este sa iti faci prieteni locali, care sa te invete sa utilizezi toate aplicatiile ce iti fac viata mai usoara. Ei sunt inca foarte surprinsi sa vada straini in tara lor, de aceea sunt extrem de prietenosi. Trebuie sa inveti sa te descurci singur, altfel nu ai nici o sansa. Cand am ajuns aici toate aplicatiile erau in chineza, nu putem nici macar sa comand un taxi sa plec la zbor. Lucrurile se schimba, aplicatia este acum in engleza, ai nevoie desigur si de VPN pentru a putea accesa Facebook etc. dar nu sunt inconveniente pentru ca nu petreci atat de mult timp in Beijing. Eu sunt fericita ca am ajuns aici, am descoperit multe locuri frumoase, dar sunt si lucruri care inca ma socheaza dar care fac parte din cultura asiatica si trebuie doar sa inveti sa traiesti cu ele. In rest viata este foarte ieftina, sunt suficiente localuri, baruri, cluburi pline de straini care te fac sa te simti mai aproape de casa.

6. Ai intampinat probleme tehnice sau medicale pe zboruri?
Pana acum nu am avut nici o problema, nici nu am auzit de incidente. Unul dintre marile plusuri ale companiei este siguranta, pilotii sunt foarte experimentati, iar dupa cele 3 luni de training te vei simti si tu mult mai pregatit si stii ca poti face fata unei urgente.

7. Ce moment ti-a ramas intiparit in minte de la zbor sau din China?

Nu voi uita niciodata prima zi in care am iesit in oras in Haikou, orasul de pe insula unde am avut trainingul. Cred ca am fost opriti de 100 de ori pentru poze, toata lumea se uita la noi si zambea, este ceva ce chiar nu mai traisem pana atunci.

8. Care sunt destinatiile tale preferate?

Australia este clar destinatia preferata, New York si LA mai nou. Compania nu are multe destinatii exotice, fiind la inceput de drum, dar fiecare loc are ceva aparte, indiferent daca e orasul sau hotelul, sau mancarea, mereu ma bucur de fiecare zbor.

9. Care sunt beneficiile pe care compania le ofera stewardeseloe Hainan? Pe ce perioada ai contractul de lucru?

Contractul este pe 3 ani, insa poti pleca si mai repede desigur. Beneficiile incep inca din prima zi de training (cazare si masa asigurate plus aprox 1000 dolari salariul) uniforma iti este oferita gratuit dupa terminarea trainingului (pana acum am avut 3 uniforme de vara si doua de iarna, urmand sa le schimbe pe toate incepand cu anul viitor). Asigurarea medicala este, zic ei, internationala, insa nu stiu cum functioneaza, am utilizat-o doar in Beijing, si iti acopera tot. Un dezavantaj ar fi lipsa dental plan-ului. Cazarea si transportul in Beijing sunt oferite de ei, insa cazarea lasa de dorit, de aceea toti strainii se muta in alte apartamente, pentru care compania iti ofera bani in plus. Cazarea poate varia de la 500-800 dolari pe luna, acum depinde daca vrei sa stai singur sau sa imparti cu alti colegi, apartamentele fiind extrem de mari. Lunar zbori in jur de 80-110 ore, iar salariul ajunge la cel oferit de companiile din Orient, insa in schimb mancarea iti este oferita gratuit in layovere, si in plus primesti si 100-150 dolari pentru fiecare layover (bani de buzunar cum ar zice mama).

10. Pe ce fel de avioane ai licenta sa zbori? Cum sunt pasagerii de pe cursele Hainan?
Poti avea licenta pe 3-4 avioane. Noi strainii avem Boeing 737-700/800 si 787-800/900 si Airbus 330-200/300, dar 737 nu il zbori niciodata. Majoritatea zborurilor sunt internationale, de aceea ajungi cu usurinta la 90h -100h (cam asta e media) si probabil un zbor domestic pe luna.

11. Cat de des reusesti sa vii acasa?
Acasa vin mai greu, dar avem layovere in Europa de 2-3 zile si poti mereu sa tragi o fuga acasa sau sa chemi un prieten. Concediul anual este de 15 zile plus inca 4 daca te duci acasa, ai un bilet anual complet gratuit pentru a merge acasa, si alte 3 bilete pentru familie pentru care platesti doar taxe de aeroport. Si reduceri pentru tine pentru orice destinatie Hainan.

12. Sfaturi pentru cei la inceput de drum?

Oricat de greu pare inceputul niciodata nu trebuie sa te opresti sa visezi, sa lupti pentru ceea ce vrei sa realizezi. Niciodata nu este prea tarziu sa faci ceea ce iti place si ceea ce te face fericit. Sper ca articolul sa lamureasca o parte dintre intrebarile despre viata in Hainan, mult curaj si sper sa avem cat mai multi colegi noi in viitorul apropiat.
Ps: cateva lectii de chineza basic ar fi extrem de utile inainte de a veni aici.

Alina, iti multumim pentru sinceritate si mai ales pentru toate detaliile extrem de utile, despre viata de stewardesa Hainan Airlines! Zboruri line!

2 Comentarii

  • Reply alina 8 noiembrie 2017 at 6:27 pm

    desi nu te cunosc esti f.frumoasa si esti o floare printre ei.

  • Reply Rada 26 noiembrie 2017 at 11:57 am

    Mi se pare un interviu sincer,in sfarsit.
    Nu am citit „visez sa zbor,subt cu capul in nori,vai ce meserie,vai ce companie”…
    O fata mai realista

  • Comenteaza