Povestea lui Costi – fost cursant, viitor insotitor de bord Qatar Airways

29 ianuarie 2019

 

Pe Costi l-am cunoscut in cadrul cursului de pregatire Cum Ajungi Stewardesa, atunci cand s-a facut remarcat imediat nu doar prin accentul britanic deosebit – dobandit in experienta de lucru din Marea Britanie – ci si prin faptul ca punea multe intrebari, toate cu zambetul pe buze. A stiut ca isi doreste o schimbare si a facut totul pentru asta. A mers la interviuri si a obtinut nu un job de insotitor de bord, ci doua, avand de ales intre Qatar Airways si Wizz Air. A fost o alegere dificila, insa in acest moment din viata lui, avea nevoie de o schimbare abrupta – astfel ca din martie va imbraca uniforma Qatar si se va reloca in Doha. Mai jos ne spune povestea sa:

1. Cum si cand ai realizat ca vrei sa ajungi insotitor de bord? Printre barbati nu pare sa fie neaparat o prima alegere.

Aveti perfecta dreptate, nu este cea mai comuna cariera pentru barbati, drept dovada multi dintre prietenii mei ma tachineaza spunandu-mi ca voi deveni stewardesa. In ultimul timp insa, cred ca procentul barbatilor care aleg sa devina insotitori de bord in aviatie este in continua crestere. Cel putin asta a fost concluzia mea dupa interviurile de recrutare la care am participat. Eu insa nu sunt unul dintre cazurile fericite care au stiut dintotdeauna ca vor sa urmeze aceasta cariera. Am realizat ca mi-ar placea sa devin insotitor de bord cu putin timp inainte sa particip la primul meu interviu in acest domeniu. Imi doream o schimbare majora atat a profesiei cat si a stilului de viata asa ca am inceput sa pun pe masa, daca pot sa zic asa, toate ingredientele pe care ar trebui sa le contina aceasta noua experienta pentru a fi pe gustul meu. In felul acesta a aparut prima data ideea de a deveni insotitor de bord, insa imi lipseau cu desavarsire informatiile din domeniu. Asa am cunoscut echipa minunata „Cum Ajungi Stewardesa” a caror curs l-am urmat.

2. De ce ai ales Qatar Airways? Multa lume spune ca e una dintre cele mai stricte companii aeriene;

Aici este un raspuns mai dificil de dat. Este adevarat ca este alegerea mea sa ma alatur echipei Qatar Airways insa eu consider ca ei m-au ales pe mine. Spun acest lucru deoarece nu Qatar a fost prima mea optiune, cel putin nu in momentul in care am hotarat sa devin insotitor de bord. A fost prima data cand am participat la un interviu la ei, fara prea multe asteptari sau pregatire pentru acea zi, dar cu toate acestea tot procesul de recrutare s-a desfasurat impecabil din punctul meu de vedere. Este foarte adevarat ca este considerata o companie foarte stricta si cred ca este si adevarat. Majoritatea regulilor insa, mie personal nu mi se par deloc exagerate si oricum dupa ce incepi sa ai zboruri, multe reguli consider ca iti pot fi chiar de mare ajutor.

3. Cum a fost interviul de recrutare?  

Ziua interviului a fost una perfecta pe intreaga durata. Imi aduc aminte ca la recrutarea de la Cluj la care am participat au fost in jur de 100 de candidati si spre surprinderea mea la acel moment foarte multi de alte nationalitati, in special asiatici. Pana la sfarsitul zilei insa, recrutorii au evidentiat intr-un fel ca venisera pentru romani, deoarece toti cei 9 ajunsi la interviul final am fost cetateni romani. Ziua a inceput cu proba clasica de CV Drop in care cele doua recrutoare au preluat pe rand de la candidati Cv urile si pozele. Am fost printre primii si am avut si sansa de a alege recrutoarea la care sa-mi depun CV-ul, fapt care e posibil sa fi insemnat cheia reusitei in acea zi. Am simtit din prima ca am reusit sa-i captez atentia, drept dovada dupa o mica discutie mai mult amicala as spune eu, Maria (numele recrutoarei) mi-a inmanat o invitatie scrisa pentru a continua procesul de recrutare. CV Drop-ul a fost o proba foarte drastica si din pacate multe persoane despre care eram convins ca vor trece si imi doream acest lucru, nu au facut-o. Am continuat cu English Test-ul mai putin de 40 de oameni dintre care alti 8 au fost eliminati la sfarsitul testului.

Cei ramasi am intrat pe rand la urmatoarea proba „Reach Test” unde am fost masurati si verifcati daca avem semne distinctive sau tatuaje, insa proba a fost mai mult de atat deoarece in aceleasi timp ne-au fost adresate intrebari „indiscrete” cu scopul de a scoate la iveala personalitatea candidatilor, noi fiind mai degraba concentrati la masuratori si semne distinctive/tatuaje. O metoda ingenioasa de a obtine niste raspunsuri mai spontane si sincere din partea noastra. S-a dovedit a fi o proba dificila din nou dupa care am ramas doar 9 candidati pentru interviul final. Inainte de interviul final am completat o serie de formulare, am pregatit actele necesare si dupa am participat pe rand la interviul final, sustinut cu ambele recrutoare de aceasta data. In cazul meu interviul a durat doar in jur de 5 minute, in care mi-au fost adresate intrebari legate de experienta profesionala dar si unele care pareau sa nu aiba nici o logica in acel context. Am fost surprins de faptul ca am fost intrerupt de recrutoare de multe ori in timp ce vorbeam sau oprit inainte sa termin raspunsul si intrebat alta intrebare. Cu toate acestea mi-am pastrat atitudinea relaxata de pe intreg parcursul zilei si la sfarsitul interviului reactia Mariei, recrutoarea aleasa de mine la inceputul zilei, a tradat oarecum comportamentul lor de pe parcursul interviului final cand au incercat sa ma puna in dificultate si sa ma faca sa cred ca nu m-as descurca prea bine.

Singurul aspect mai putin placut al zilei a fost ca toti s-au grabit sa plece la sfarsitul zilei si nu am reusit sa tin legatura decat cu doi dintre candidatii care au ajuns la interviul final dar care,din pacate, nu au fost selectati pentru a continua procesul de recrutare.

4. Ce „probleme” te astepti sa intampini dupa ce vei ajunge in Doha?Viata este diferita acolo fata de Europa. 

Schimbarea in sine, atat job-ul de cabin crew cat si relocarea in Doha, va fi cu siguranta o provocare majora, ceea ce ma incanta pentru ca asta mi-am si dorit. Viata in Orient in general si in Qatar in special cu siguranta ca este diferita de cea din Europa dar eu nu vad asta ca pe un dezavantaj ba din contra voi avea oportunitatea sa experimentez noi culturi, sa cunosc atat de multi oameni noi si sa descopar multe destinatii extraordinare. Toate acestea ma fac foarte nerabdator sa incep acesta noua experienta care, indiferent unde ma va duce, sunt convins ca ma va schimba enorm in mod pozitiv.


5. Ce crezi ca a contat la interviu? Ce a facut diferenta intre tine si ceilalti candidati?

Sunt convins ca in acest gen de interviuri conteaza enorm conexiunea pe care reusesti sa o stabilesti cu recrutorii pentru ca ,dupa parerea mea, in majoritatea cazurilor exista o doza mare de subiectivism in procesul de recrutare. Aici cred ca majoritatea celor ce au participat la acest gen de interviuri imi vor da dreptate. Ma refer la faptul ca, intr-o zi anume, poti transmite setul perfect de calitati intr-un mod care pur si simplu nu e pe placul recrutorului respectiv si sa dai gres,  dar cu aceiasi prezentare poti sa treci cu brio cand ai in fata alt recrutor. Un alt aspect care a facut cu siguranta diferenta a fost faptul ca am reusit sa fiu pe deplin implicat dar si extrem de relaxat in acelasi timp. Pe parcursul acelei zile probabil acela a fost asul din maneca.

6. De ce ai ales o companie din Orient si nu te-ai orientat catre Europa?

Am ales o companie din Orient pentru ca acolo ma vedeam in momentul in care m-am hotarat ca vreau sa devin insotitor bord. Mi-am dorit o schimbare majora nu doar din punct de vedere profesional dar si din punct de vedere al experientei din afara job-ului, a stilului de viata. Am locuit in UK o perioada si stiam deci ca o tara din Europa, chiar si una cosmopolita ca Anglia, nu poate sa-mi ofere experienta aceea complet noua pe care o cautam. Cu siguranta decizia a fost influentata si de avantajele pe care le ofera companiile din Orient in comparatie cu majoritatea companiilor din Europa. Dupa parerea mea cel mai mare avantaj este chiar procesul de recrutare care este mult mai facil pentru cineva fara experienta anterioara in aviatie.
Cu toate acestea nu a fost o alegere usoara deoarece in acelasi timp primisem si o invitatie pentru a incepe training-ul la WizzAir, companie pe care o admir si unde consider ca este un loc perfect pentru o cariera pe termen lung.

7. Sfaturi pentru cei care vor o cariera in domeniu?

Imi vine greu sa cred ca am ajuns in postura de a oferi sfaturi dar voi inceca sa ofer cateva ponturi care sper sa fie de ajutor. Trebuie retinut insa faptul ca orice recomandare, sfat, pont va ofera cineva trebuie adaptat in asa fel incat sa vi se potriveasca; altfel imaginea afisata va fi una artificiala si e posibil sa nu va ajute foarte mult, ba chiar din contra.
Un prim sfat, care insa nu mai e demult un secret, este faptul ca informatia reprezinta putere indiferent de domeniu. Asadar in acest sens le recomand celor care isi doresc o cariera in domeniu sa se informeze cat mai mult cu putinta despre procesul de recrutare, job-ul in sine, ce presupune relocarea, etc. La acest sfat am si un pont: intrati in legatura cu echipa „Cum Ajungi Stewardesa” si urmati unul dintre cursurile organizate de fete, chiar ele stewardese. Veti gasi aici un loc excelent in care sa va acomodati cu experienta unui interviu si in plus veti gasi raspunsuri la toate intrebarile voastre. Intrebati absolut tot ce va starneste curiozitatea in acest domeniu; este un mediu in care, chiar si o intrebare auzita pentru prima data isi va gasi un raspuns. Si in plus ajutorul si sfaturile oferite nu se vor opri la finalul zilei de curs.
Un alt aspect important, din punctul meu de vedere, este atitudinea din ziua interviului. Cred ca trebuie sa fii maxim de implicat fara sa pari stresat/disperat si in acelasi timp maxim de relaxat fara sa pari dezinteresat. Un ultim sfat este sa nu renuntati daca se intampla sa aveti si nereusite, este perfect normal. Urmati-va visul si veti gasi o cale sa-l transformati in realitate.

Felicitari, Costi si iti multumim pentru cuvintele frumoase! Iti uram zboruri line si sunt convinsa ca vei avea parte doar de curse si experiente minunate! Costi va incepe trainingul Qatar Airways in luna martie 2019!

Daca vrei sa te pregatesti pentru interviu, te asteptam la cursul de pregatire de 2 zile, pe 16-17 februarie. Simulam si rezolvam impreuna probele interviului! Vino si alfa raspunsurile corecte de la foste stewardese, cu mii de ore de zbor! https://www.cumajungistewardesa.ro/16-17-februarie-curs-de-pregatire-pentru-interviul-la-o-companie-aeriana/

1 Comment

  • Reply Roxana Cristina 29 ianuarie 2019 at 1:03 pm

    ✈Daca stii „De ce?” , vei afla „Cum?” ✈
    Bravo, Costi !🎉

  • Dă-i un răspuns lui Roxana Cristina Cancel Reply